Menu

Online lessen tijdens de coronatijd

Er kruipt heel wat voorbereidingswerk in een online les. De resultaten mogen dan ook gezien worden!

Er kruipt heel wat werk in de voorbereiding van een online les. Eerst spreken de leerkrachten (ASV en BGV overkoepelend) een project af en kiezen ze de passende doelstellingen.

De jongeren worden via Messenger gecontacteerd, maar ook voor klasgesprekken met video. De leerkrachten hebben vaste contactmomenten, maar de informele momenten zijn minstens even belangrijk.

Telkens op maandag krijgen de leerlingen nieuwe opdrachten. Tot vrijdag kunnen de leerlingen hun resultaten doorsturen.

Het insectenhotel

De leerlingen kregen een vragenlijst over het nut en doel van een insectenhotel. Oplossingen konden ze vinden op het internet.

Maak een insectenhotel

Eerst wordt op voorhand gepolst, via een individueel gesprek, wat de leerlingen in huis hebben. Daarna kunnen ze aan de slag. De leerkracht heeft ondertussen thuis al een voorbeeld gemaakt als extra motivatie. De foto’s van het resultaat worden naar elkaar gestuurd.

Kookopdracht

doelstellingen:

  • Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid bevorderen
  • Maaltijd kunnen bereiden
  • Omgeving onderhouden
  • Numerieke informatie gebruiken
  • ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier gebruiken

Twee maaltijdopties omdat het niet zo simpel is om nu naar de winkel te gaan of afhankelijk van wat er in huis is, nl. chocoladetaart of dessert naar keuze.

Groentechips

Een les rond gezonde voeding.

Heel veel hebben we niet nodig: groenten zoals een (zoete) aardappel, pastinaak, wortel of biet. Olie en als smaakmakers wat zout en kruiden. Nu nog een beetje snijwerk en dan de oven in.

Smakelijk!

In functie van de heropstart van de school en veiligheid: project mondmaskers.

Het is de bedoeling dat alle leerlingen een eigen mondmasker maken. Terug 2 opties ofwel een model zonder naaien ofwel een model waarbij wel genaaid moet worden. Voor dit laatste model doen de leerlingen enkel de voorbereiding. Ze krijgen elk een pakketje met stof, een patroon en kopspelden en aan de hand van een stappenplan en instructiefilmpje moeten ze de stof uitsnijden. Een aantal leerkrachten naaien dan de mondmaskers en bezorgen die terug aan de leerlingen. 

Dit is het BGV gedeelte. Voor ASV maken de leerlingen een bijhorende taak rond het gebruik van de mondmaskers. Hoe zet je een mondmasker op en af, hoe was je een mondmasker, hoe doe je handschoenen aan en uit, op welke plaatsen moeten we verplicht een mondmasker dragen, waar kan je ze kopen, welke andere persoonlijke beschermingsmiddelen bestaan er nog, ... 

Ondertussen staan sommige projecten on hold...

Een leerling uit de afdeling Hoeklassen oefende zijn technieken bij het maken van een vuurhaard.

Leerlingen uit OV2 maakten in de loop van dit schooljaar een serre. Deze is zo goed als af. We hopen dat de serre dit schooljaar nog naar buiten kan...

We kijken er allen naar uit dat de school weer normaal kan starten...